Brawlovací kuchařka

battletech_stompin

Brawl (bitka na krátko) je královskou disciplínou MWO. Vývojářům se víceméně podařilo postupným nerfováním vymýtit poptardy, takže se z brawlování stala nejefektivnější taktika vyspělých hráčů/teamů. Není to přitom tak těžké, cvikem to lze bez problémů zvládnout. V tomto návodu se podíváme na taktiku, zbraně, mechy, prostě na všechno, co je k tomu potřeba.

autor článku : Lethrendis

Nejprve si musíme říct, kdy a proč to vlastně hrát. Pokud hrajete s PUGem (logujete solo nebo v malé skupince), pak se Vám to nevyplatí. PUG hraje opatrnicky, často na dálku, pomalu, každý na sebe. Brawler potřebuje pravý opak. Na blízko, rychle, teamově. Pokud si takový stroj vezmete do PUGu, pak s nejvyšší pravděpodobností nevytěžíte jeho potenciál, následně v krátké potyčce padnete a PUG to ani nevyužije, ani neocení. Nicméně jako začátečník projít PUGem musíte, jinak se nenaučíte ovládat stroj. Je to tedy návod spíše pro ty, kteří už mají základy zvládnuté. J

Naopak ve skupinové hře význam brawlera roste, přičemž ti nejlepší hrají v současnosti pouze brawl, alespoň co jsme vysledovali ze střetů s nimi. Pokud chceme hrát důstojnou úlohu v klanových válkách, musíme na to přistoupit.

Nyní se podíváme na volbu toho správného mecha. Obecně se dá říct, že na brawl lze přizpůsobit většinu mechů ve hře. Největší výhodu ovšem mají rukatí mechové. Čím větší a pohyblivější pazoury, tím lépe. Dále se vyplatí takoví, kteří mají hardpointy rozložené po celém těle – zatímco u střelců se vyplatí soustředit to na jednu stranu kvůli konvergenci, brawler ji nepotřebuje a navíc musí počítat s tím, že utrpí masivní poškození a o ledacos přijde. Z tohoto pohledu se obzvlášť výhodní jeví mechové s hardpointy v centru nebo v hlavě. Ty Vám zůstanou až do hořkého konce. Hodí se, když má mech balistiku, rakety i energetiku, ale není to nezbytné. Velkými výhodami jsou samozřejmě také jump a ECM, ale až v druhém řádu, skvělých výsledků můžete docílit i bez nich. ECM být v teamu musí, ale je to na domluvě všech. No a na závěr výhodu mají mechové s vahou kolem horního limitu své class, prostě se toho do nich spousta vejde oproti drobkům.

Co se týče motoru, u IS strojů od většiny medium strojů nahoru berte VŽDYCKY standardní motor. Pouze do lightů se vyplatí XL. U medium strojů je to o hubu a na XL nejčastěji padnete. Rychlost je vůbec na zvážení. Čím větší, tím lepší, u lehkých strojů zejména. Nicméně i u heavy a assaultů je zapotřebí rychlost nejen kvůli vlastnímu pochodu, ale i kvůli obratnosti mecha. Jako hraniční bych pro ně viděl 60 km/h, optimální pak kolem 70 km/h. Assaultní mech, kterého v souboji 1v1 vyndá light, není dobrý brawler. Pokud jste pomalí, pak Vám výrazně padá možnost točit se s mechem a redukovat poškození, rozeberu níže.

Na armoru nešetřete a to ani na krycí ruce, pokud ji máte. Déle Vám vydrží. AMS je na vyšší úrovni k ničemu, sloty i tuny využijte lépe.

Alfou a omegou brawlera je ovšem volba zbraní. Rozepíšu to podrobněji – nejprve pouze napíšu, že výhodné je cokoliv s vysokým DPS a nízkým heatem (až na pár výjimek). Krátké cd působí psychologicky – soupeř se snáze vyleká, když do něj nepřetržitě něco buší. Ale důležité je DPS na dlouhou dobu udržitelné. Nehleďte vůbec na range – brawler ideálně bojuje kolem 100 metrů a využije tak v pohodě i SL. V každém případě potřebujete brutální palebnou sílu nablízko.

Balistika je základem, vhodné jsou skoro všechny zbraně. Dávají DMG a topí málo. Jasně se nehodí pouze Gauss kvůli dlouhým prodlevám ve střelbě a kvůli zranitelnosti. Nebral bych ani AC2 kvůli heatu. Naopak skvělé jsou LB laufy – jsou relativně lehké, netopí a DMG nakrátko udělají parádní. Kulomety berte pouze na lehké stroje, a když už, tak alespoň několik, jeden nic neřeší.

Rakety jsou skvělé, ale samozřejmě zapomeňte na LRM. Podle mého názoru královskou zbraní brawlu jsou SRM. Uvědomte si, že už dvojice raketometů SRM6 udělá horší paseku než AC20, přičemž váží polovinu. SRM6 nejlépe s artemisem, SRM2 bez a u SRM4 si to musíte rozmyslet. Neberte streaky, proti zaECMkovanému soupeři (skoro vždy na lepší úrovni) se z nich stává mrtvá váha.

Nejspornější jsou pro brawl energo zbraně. Na velkou energetiku zapomeňte, dala by se uplatnit pouze na brawl mechovi, který neví, co s přebytečnými heatsinky – napadají mě pouze někteří klanoví mechové. Jinak se moc brzo přetopíte a to je rychlá smrt. Takže zbývají střední a malé lasery. Už trojice ML pálená na cd nevyhnutelně mecha přetopí. Na druhou stranu, malých laserů můžete mít teoreticky dvojnásobek a DPS pak mají větší (ML < 2xSL). Je to na zvážení, zvlášť pokud si chcete něco nechat i na střední vzdálenost. Nebo když nemáte dost hardpointů. Co se týče pulzních laserů, na chuť jsem jim nepřišel – teoreticky by se měly hodit, ale myslím, že těch postihů je více než bonusů.

Co se týče modulů, nepotřebujete cool shot, takže berte artilérii i airstrike. Berte obojí. Použití striků se musí hlásit, ale to jsme mnohokrát rozebírali jinde. Zbraňové moduly jsou k uvážení, těch pár metrů navíc se někdy hodí (zvlášť u těch nejkratších zbraní), ale zbraně zase více topí. Z klasických modulů je do brawlu skvělý seismic a target info gathering, dobré jsou i gyro pro těžší stoje nebo absorpce pro skákavé mechy. Radar deprivation bych proti nejvyšší lize nebral, pže se prakticky nepoužívají LRM.

Když už tedy máme mecha postaveného, musíte se s ním naučit bojovat. Jak jsem už psal, je to stroj do teamové hry, kdy Vy i Vaši spoluhráči jdete v chumlu. Obecně platí, že musíte vždy využívat terén. To je to nejklíčovější u brawlera – dostat se k protivníkovi relativně nepoškozený na krátkou vzdálenost, kde už pak kralují Vaše krátké zbraně. Nesmíte dlouho pochodovat k nepříteli po otevřeném prostoru, to Vás snipeři rozstřílí. Ostřelování na dálku je pro Vás nevýhodné. Ideálně když zatočíte za roh a stojíte uprostřed soupeřova teamu. Je to kumšt závislý na znalosti map, ale máte 2 výhody. Zaprvé nemusíte umět nijak závratně střílet, pod 100 metrů se trefím i já J. Zadruhé za Vás taktiku většinou řeší někdo jiný, takže to nejste Vy, kdo to zvoře, a můžete ukazovat prstíkem (pozdrav Shadowovi J).

Nyní si povíme, co dělat, když jste to udělali dobře a dupete si to ve vhodném stroji na vhodném místě. Znova opakuji, brawl je taktika skupinová, závislá na součinnosti se zbytkem teamu. Když Vás jde jen pár, zařvete. Když jdete všichni, tak se soupeřova střelba rozdrobí a nastupuje psychologický moment.

Lehké a střední stroje musí vyvolávat zmatek, skákat, krýt se, uhýbat, stahovat se. Těžké do toho bordelu vjedou a drtí soupeře před sebou.

Drtivá většina hráčů na rychlý a koordinovaný útok soupeře není vůbec připravena a zejména ti nejbližší obránci mají tendenci ustupovat a zachránit se. Je to logické, sami jsme to mnohokrát zažili. Musíte tedy vyrazit co nejblíže k nim. Používejte jump, když ho máte – spousta hráčů je zvyklá střílet do určité roviny svého pohledu a když jim hupsnete o trošičku výše, sypou Vám to do pelvisu (DMG se pak dělí mezi nohy a center). Jděte trochu šejdrem, zleva doprava nebo naopak. Vždycky, když odpálíte zbraně, natáčejte se rukou, kde máte nejméně zbraní, k soupeři a furt dokola. Jakmile Vám vezmou ruku a třeba i boční torzo, obraťte, natočte se a jděte k nim druhou stranou. Tím se životnost mecha zvýší až několikrát. Určitě nechoďte center proti center – pak by vždycky vítězili assaulti. Když se ale umíte dobře točit, tak můžete i s lehčím strojem nadělat obrovskou škodu assaultům. (Kdo někdy hrál třeba Centa, přesně ví, o čem mluvím). Někdy se stane (těm prvním), že tohle všechno bude stejně k ničemu, protože nepřátel je příliš mnoho a prší to ze všech stran a příliš rychle. Potom lehnete. Stejně se ale natáčejte a skákejte, ulevíte tím spoluhráčům alespoň na chvíli. Když dostáváte nakládačku, točte jako korouhvička, klidně zadkem k nim, jen když Vám nedají center.

V optimálním případě využíváte domy, skály, kryty v přestávkách mezi cd. Ale stále se pohybujte. Projděte za linii soupeře, mezi ně. Paradoxně je to bezpečnější, než když jste před linií koordinované střelby. I oni mají nějaké své hlásiče targetů, a jakmile se dostanete z jeho zorného úhlu, tak Vás nenahlásí J. Zároveň se tím kryjete o cizí stroje – lepší, když do Vás střílí jeden, než několik. Tlačte se na ně – spousta hráčů panikaří, když se na ně vyřítíte. Místo aby bojovali, hledají kryt. Zvlášť účinné je, když se útočícímu teamu podaří během útoku izolovat jednotlivce nebo menší skupinku soupeře – ti pak lehnou mnohem rychleji, než kdyby byli v chumlu s ostatními.

Pokud jste to takhle udělali, pak jste pravděpodobně rozstřílení jako řešeto. Jestliže jste bez většiny zbraní a bez pancíře, pak jste si vybojovali právo skrýt se za spoluhráče a do druhé vlny (když jde skupina správně, je jich kolem plno).

Klíčové je targetování. Soustředěnou palbu mnoha strojů nevydrží nikdo déle než pár vteřin. Je tedy zásadní střílet mnoha hlavněmi mnoha strojů na jeden stroj, ten se pak vypaří jak sněhová vločka v pekle. Tady přichází další kouzlo synchronizovaného útoku. Pokud se totiž útočníci pohybují ve spolupracujícím chumlu, pak v zásadě všichni koukají zhruba stejným směrem v ose útoku. Cíle se hlásí a jsou to vždy ty nejsnáze zasáhnutelné mechy nejblíže k nám. Statické targety se dobře trefují. Ideálně lehčí či poškození soupeři, kteří rychleji lehnou. Ale ne vždy. Tady bych si dovolil trochu zapolemizovat se Shadowem, který si na to střílení meďáků potrpí: Pokud stojí mezi námi a soupeřem nejblíže k nám Direwolf, pak bych nehledal jiný cíl, ani kdyby za ním další byli a jednoduše bych přejel přes něj, za pár sekund je dole. Je to pro útočníky prostě nejkonformnější, nejrychleji to všem lockne. Ono to tak stejně v praxi hrajeme. Hlásí se ideální cíle, které máme před zaměřovači. Nehlásí se lighti a částečně zakryté stroje – ono na ně dojde třeba o pár vteřin později. Na podobné cíle ve skrumáži střílejte, pouze když máte jistou ránu, když se cizí light přetopí, někde zasekne atp. Pokud klušete s teamem a máte krásný cíl před sebou a z nějakého důvodu ho nikdo nehlásí, pak si zařvěte a spoluhráči Vám s ním pomohou.

Hlásí se typ a písmeno: „B – Timberwolf“ například. Většinou je soupeř krytý ECM, takže se hlásí jenom typ a myslí se tím ten, který je právě odkrytý našemu teamu v ose útoku, jak jsem vysvětloval výše. Lze si zapnout přehled písmen soupeře. Lockujte cíle. Střílejte jim center – když na soupeře pálí více mechů, je to nejrychlejší, jak je složit. A poslední pravidlo – pokud někdo hlásí cíl a vy se na něj z nějakého důvodu nedostanete (třeba máte překrytý výhled od spoluhráčů nebo terénem), pak si vyberte vlastní target. Pořád lepší něco střílet, než několik dlouhých sekund čekat (nebo hledat hlášený cíl), když můžete ničit jiného přímo před Vámi.

A je to. Zdrcený soupeř píše „bloody Czech“.  Vítězství s minimálními ztrátami. Je to nejkrásnější část této hry, a pokud to s MWO myslíte vážně, musíte se to naučit. Proto bych i apeloval na to, abyste si rovnou připravili takový stroj (nebo stroje v různých classách) do našich 12tek.

Pokusil jsem se shrnout své zkušenosti do pár rad (která sám tu a tam poruším J) tak, aby to bylo pochopitelné a uchopitelné pro všechny. Jestli máte někdo nějaké dotazy, jiné názory, protesty či připomínky, sem s nimi.

14 Odpovědí k Brawlovací kuchařka

  1. Lethrendis says:

    Hmmm, Cursede, mohl bys pls, opravit alespoň tu hrubici v prvním odstavci? “vymýtit” Jsem čechoprasič. S dalšími chybami, které jsem okamžitě bytře odhalil, už nic nenadělám. Mnoho stylistických hnusů omluvte, asi jsem to psal rozrušen. :) Člověk si to neuvědomí, když to má u sebe.

    S omluvou Lethrendis

  2. CursedSlayerCZ says:

    Já to vůbec nečet. Nemám na to čas. To sis měl přečíst než si to poslal. :) Aspoň to “vymítit” vymýtím. Vymítat El Diablo se tu z nikoho nebude….zatím. :)

  3. Voodoocz says:

    Ten článek nejspíš Leth psal už před delší dobou, protože od posledního patche jsou některé věci z 11. odstavce (o modulech) jinak.

    Jmenovitě, už můžete mít na mechu buď jen arti, nebo air strike, ne oboje, takže druhý consumable modul dle uvážení/určení mecha UAV nebo Coolshot. Druhou změnou je, že weapon range moduly už nepřidávají heat, takže není žádný důvod proč je nebrat.

    Jinak fajn článek, kterej určitě najde uplatnění.

  4. CursedSlayerCZ says:

    Ještě koukám, ona to není s “vymítání” a “vymýtáním” žádna legrace. :) viz : http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7679

  5. MrMarkusCZ says:

    Perfektně sepsáno. V roli brawlera jsem zcela odkázaný na tým, zejména na udržitelný postup. Vyřítím se proti nepříteli, rozdám co nejpřesněji silný prvotní úder a následně se probojovávám do místa, kde mi vychladnou zbraně a vyhlédnu si další cíl. Je škoda vracet se do místa, odkuď jsem na zteč vyrazil, potřebuji aby naši mechové postupovali stejným směrem a dokázali mi moji pozici zabezpečit. Pár sekund vydržím se schovávat za rohem a čekat na náš postup, ale pak už volím na místo pomalého okousávání mého mecha sebevražedný banzaj útok. Je třeba postupovat dopředu v širší formaci a ukázat se svému nepříteli téměř současně. Ještě jednou, průběžný neustálý postup, široká formace a společný úder všemi mechy současně. Musíme se ještě hodně učit, takhle povedených pushů jsme moc nezahráli, většina se rozpadla na boj o přežití ve stylu PUGu a bylo to právě pro zastavení postupu ostatních mechů, kteří tak nechali ty vpředu chcípnout. Brawl potřebuje naprostou důvěru v tým, takže to uzavřu jak by řekl Spock, zájmy většiny musí vždy zvítězit nad zájmy jednotlivce.

    • Kryten 2X4B says:

      Souhlasím s Markusem, jen bych chtěl dodat že kdyby měl čas od času někdo z nás prémiový účet, tak bych byl pro zavedení tréninků, výuku map a dohodnout se na určitých buildech, aby pak velitel při akci přesně věděl kolik má jaké palebné síly v týmu atd.
      Řekl bych že základy už všichni známe (s praxí je to trochu horší), ale nebylo by špatné pokročit o další úroveň :)

      • TomBe says:

        Mám ještě 7 premium dní po koupi clan mechů “A LA CARTE”. Po aktivaci se to nedá zastavit. Bylo by teda fajn se domluvit předem kdy, ať netrénujem z těch 7 dní jen 1 nebo 2.
        ( škoda že nejdou převést na někoho kdo hraje častěji )

  6. Kryten 2X4B says:

    Tak může se založit topic na fóru kde bychom se zapisovali předem, aby nás pak netrénovalo málo apod. Popřípadě nějaký přehledný kalendář by byl fajn:)

    • Lethrendis says:

      K tomuto jsem poněkud skeptický. Ukázal to naplno ten “trénink”, který jsme měli před týdnem. V tréninku totiž hrajeme úplně jinak než ve hře. Bez zápisů do výsledků hrají všichni chrabře a nebojí se mecha nic. Ve skutečné dvanáctce pak někteří stále propadají návykům z PUGu. Více tréninků to nezmění – pouze více dvanáctek.

      • erik says:

        trening to nebol, kazdy len boze mne sa nechce cakat kym budu vsetci redy, chcem expit lebo mam premium. A proste sme nic netrenovali, len sme do seba 3x nabehli a to bolo vsetko. :) trening to neni, iba nejaka ciastocna 12ka

        • Kryten 2X4B says:

          Tak ok, jen by bylo fajn si zamluvit na určitej den místo do 12tek ve fóru, aby s tím člověk mohl počítat dopředu :)

  7. JanniV says:

    Jak dlouho se ta hra instaluje? :-O Čekám celý odpoledne…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>