60Hz stačí, nebo ne…

oc_mon_win_4

Předem upozorňuji že tohle není tak úplně článek k Mechwarrioru, ale obecně všech multiplayerových her. Jak už titulek napovídá, jedná se o počet zobrazených snímků za vteřinu na Vašem monitoru. Článek píšu lehce v euforii, ale né proto že mám monitor s vyšší obnovovací frekvencí, ale proto že jsem provedl pokus na dalších monitorech co mám doma a úspěšně jsem je “přetaktoval”.

Asi si myslíte že sem se zbláznil. Možná jste o tom již slyšeli (o tom přetaktování :) ), ale neměli jste odvahu či motivaci to zkusit. Asi by se hodilo začít od začátku a to tím, že pár měsícu mám již monitor se 144Hz a možná je to jen můj pocit, ale řekl bych že jsem se v Mechwarrioru zlepšil a štípat lighty je nyní zábava. Nechává mě naprosto v údivu, jak se ostatní v týmu doslova “se*ou” s jedním lightem i ve značné početní přesile.
Ale zpět k k jádru pudla. Četl jsem, že jde “přetaktovat” jakýkoliv monitor a s údivem jsem zjistil jak jednoduše to jde (přinejmenším na AMD kartách, ale veřím že podobně to jde i u nVidie).

(předem upozorňuji že za umrtvené monitory nezodpovídám)

Co k tomu potřebujete? Nejspíš monitor s digitálním vstupem (HDMI,DVI,DisplayPort). Pokud ho máte na stole, oběť už máte. Moje oběti byly dvě. Nejlevnější Dell SE22(cosi) s IPS panelem a ještě levnější BenQ VW2245 s VA panelem. Nic drahého, o to víc to bylo zajímavější.

Následuje několik obrázků z Catalist ovladačů AMD ať víme o čem je řeč:

oc_mon_1 oc_mon_2 oc_mon_3 oc_mon_4

Doporučuji postupovat třeba po 5Hz a zjišťovat kde Vám monitor napíše hlášku “out of range”. Například u Dellu jsem se dostal na trapných 65Hz. Při 70Hz nezobrazil. V tom případě stačí 15 sekund vyčkat a monitor se vrátí do předchozí frekvence. BenQ ale překvapil a dostal jsem se až na 85Hz. A to už se počítá, ALE… Po chvíly jsem si všimnul, že je obraz mírně deformovaný a nápisy nejsou ostré. Zjistil jsem, že na šířku je obraz sice v pořádku, ale na výšku byl zúžený. Teď jde to tuhého. Pokud je obraz zúžený na šířku, jde o  vodorovné/horizontální, pokud na výšku, jde o svislé/vertikální časování. Asi jsem měl štěstí, ale správnou hodnotu jsem trefil na první dobrou a pak už jsem jen lehce dolaďoval. V mém případě se jednalo o změnu jedné jediné hodnoty. Původně byla na 1125, dal jsem jí na 1200. Zprvu jsem si nevšiml, ale změnou tohoto žasování se mění v závislosti i hodnota “Globální”-”obnovovací kmitočet”. Jistě, je to logické (nakonec). Globální je totiž úplně dole a poprvé jsem si toho nevšiml. První zkouška v MWO dopatla dobře, jen mi bylo divné že při VSYNC ON nešli FPS přes 79,8. Jde totiž o tom, že Vy sice vytvoříte profil s 85Hz, ale jemným doladěním právě těchto parametrů bude frekvence ve zkutečnosti jiná. Ve Windows se monitor totiž dle vytvořeného profilu hlásil jako 85Hz, ale jak v OSD monitoru tak i ve hře to bylo 80Hz. Jen pro pořádek jsem profil s 85Hz odebral(musíte ve Windows přepnout na jiný aby šel smazat) a vytvořil nový s 80Hz a po několika pokusech kdy se obraz zarovnal k okraji jsem nastavil svislé časování na konečnou hodnotu 1195 a “Globální obnovovací kmitočet” skončil na 80,02Hz. V podstatě šlo jen o to v tom udělat pořádek aby to co říkaj Windows a profil byla skutečnost.

Jak změnit frekvenci monitoru ve Windows 8.1/10 (ověření že je všechno jak má být):
oc_mon_win_1 oc_mon_win_2 oc_mon_win_3 oc_mon_win_4

Možná se Vám tohle celé blbnutí zdá jako zbytečnost, ale minimálně pro vyzkoušení je to levná alternativa a způsob jak si vyzkoušet zda si rozdílu všimnete, nebo třeba ne. 20Hz je málo(na první pohled)…ale je to o 33% snímků za vteřinu víc a to už se počítá. Nechám to na Vašem posouzení, já už 60Hz nezvládám, 80Hz bylo příjemných.

Co se týče zdraví monitoru. Jisté obavy mám, malé, ale mám. Procesor pro řízení monitoru pracuje “mimo specifikaci”, ale jedním dechem dodávám, že stejný procesor se používá v dalších modelech a klidně i o tisíce dražších. A taky…kdo Vám dokáže že jste ho oddělali přetaktováním? To bych se divil.

K nVidii. Matně si vzpomínám že dost podobné nastavení je v “Panel Nvidia” (pravý klik na plochu), v nastavení “vlastní rozlišení” nebo tak nějak. Předpokládám že volby tam budou dost podobné, tam nic vymyslet nejde.

P.S.: Na 80Hz byl bez doladění té jedné hodnoty na BenQ obraz taky zúžený.
P.S.2: Pozor! Engine MWO je již na dnešní dobu zastaralá bída a dostat se na 80 nebo 100Hz už to bude chtít něco silnějšího, především hravě ucpe i nejrychlejší procesor. Počítejte s vyšší spotřebou celého PC, případně snižování detailů (textury nemusíte). U nVidie doporučuju zapnout v “Panel nVidia – nastavení 3D” adaptivní synchronizaci. Dělá to to, že když spadnou FPS pod frekvenci monitoru, vypne se VSYNC. Tím sice uvidíte roztržení obrazu (tearing), ale nespadne Vám počet zobrazených snímků na polovinu jako se to děje se zapnutým VSYNC. Pokud tohle budete chtít vysvětlit tak až do komentů.

Taky vyzývám, aby jste se tu pochlubili s Vašimi výsledky a napsali jaký monitor jste trestali.

s pozdravem
Cursed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>